רואה חשבון לסטארט-אפ הינו אחד הדברים הראשונים שעל יזם שחולם על הקמת סטארטאפ לחפש.
הקמת חברת סטארטאפ הפך לחלומם של אנשים רבים, האפשרות לקבל הרבה מאוד כסף עבור פיתוח רעיון מוצלח, מפתה אנשים רבים להקים חברות סטארטאפ.
עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שמתוך חברות רבות שקמות, מעטות מצליחות לעשות אקזיט ולהתמסד.
ישנה חשיבות רבה לפעול באופן נכון, בדגש על ההתנהלות הפיננסית הכוללת בין היתר בחירת יועצים לליווי הסטארטאפ בעצם מהרגע הראשון שלו. יועצים בדמות רואה חשבון לסטארט-אפ ועורך דין (לעיתים גם בשילוב חברה יועצת המומחית בליווי ועזרה לסטראטאפים מתחילים).
לפני שנתחיל לסקור את העולם המופלא הזה של הסטראטפים, נתחיל ברשותכם עם מענה למספר שאלות נפוצות בקרב יזמי הסטארטאפ:
ממתי על היזם לפתוח עסק?
זוהי שאלה שעשויה להשתנות ממיזם למיזם, התשובה הכללית היא שחלה החובה לפתוח עסק ברשויות רק כאשר מתחילים להניב הכנסות. אך עם זאת, האופי המיוחד של סטארטאפים הוא שהעסק נפתח, בעיקר כחברות בע"מ (משלל סיבות שיפורטו בהמשך), כאשר יש צפי להשקעה חיצונית במיזם.
כאן נכנס לתמונה רואה חשבון לסטארט-אפ, שיכול לייעץ מתי בדיוק נכון לבצע את הרישום בפועל, אילו הוצאות מותרות עוד לפני ההכנסות, ואיך לתכנן את המבנה הפיננסי בצורה מיטבית כבר מהשלב הראשוני.
אז למה לפתוח דווקא חברה בע"מ ולא עוסק עצמאי?
אפשר לפתוח עוסק עצמאי, זו לא טעות. אך השיקולים של יזמי סטארטאפ דוחפים אותם לפתוח דווקא חברה בע"מ, למרות שעל פניו, העלויות של חברה הם יחסית גבוהות לעומת עוסק עצמאי.
הסיבות הינן:
- הפרדה משפטית שמעניקה חברה בע"מ מבעלי מניותיה.
- לחברה בע"מ יש תדמית יותר רצינית מאשר לעסק עצמאי – זה חשוב מכיוון שהיזם מחפש בהתחלה משקיעים שיעזרו לו לפתח את הרעיון שלו.
- מלבד התדמית, יותר קל פרקטית להיכנס להשקעה כאשר רוכשים מניות בחברה (זאת למעשה הסיבה העיקרית שבגינה יזמי סטאראפ פותחים חברה בע"מ)
- ניתן לגייס עובדים ולשלם להם בהתחלה גם על ידי הענקת אופציות על רכישת מניות החברה.
- ניתן למכור חלקים מהחברה יותר בקלות (על ידי מכירת מניות).
- יתרון מיסויי – שיעורי המס של חברות לרוב נמוך מאשר אנשים פרטיים.
האם הכסף שהחברה תקבל מהמשקיעים נחשבת להכנסה בחברה?
התשובה היא לא. הכסף הזה נחשב כהון בעלים וירשם בחברה במסגרת ההון העצמי שלה כנגד הנפקת מניות למשקיעים.

מה חשוב להקפיד לפני שמחליטים לפתוח חברה?
קודם כל יש להתייעץ עם רואה חשבון על מנת שידריך אתכם ושיסביר לכם מתי באמת כדאי לפתוח את החברה, ישנם המון מקרים שמשתלם ליזם לחכות מעט עם פתיחת החברה מכיוון שזה עשוי לחסוך לו המון עלויות וכאבי ראש עתידיים. לאחר ההתייעצות עם רואה חשבון לסטארט-אפ יש לגשת לעורך דין על מנת לפתוח את החברה ברשם החברות, יש להקפיד לנסח היטב את תקנון החברה. לאחר פתיחת החברה ברשם החברות וקבלת מספר חברה (ח.פ) יש לחזור לרואה החשבון להמשך תהליך פתיחת תיקים ברשויות המס.
"אבל שמעתי שקודם פונים לעורך דין ואח"כ לרואה חשבון"
אכן כך רוב היזמים עושים. זוהי טעות נפוצה. לקבל שירות מעורך דין מאוד חשוב לתהליך אך כמו שציינו בשאלה הקודמת, רואה החשבון יכול לתת המון עצות טובות ומועילות לפני שניגשים בחיפזון לפתוח את החברה.
אז מה עושים לאחר שהחברה נפתחת ברשם החברות וברשויות המס?
יוצאים לדרך. יש לנהל עבור החברה הנהלת חשבונות דו צידית באופן שוטף, לבצע דיווחים לרשויות השונות ולהגיש עבור החברה דוחות כספיים ודוחות מס בסוף השנה.
רואה חשבון לסטארט-אפ
אם אם כן, כפי שהסברנו ברצף השאלות לעיל, יש לגשת לרואה חשבון לסטארט-אפ עוד בשלב שבו מתגבש הרעיון לפתוח את החברה, חשוב לבחור משרד רואי חשבון שמעניק שירותים מקצועיים עם התמחות בחברות סטארט-אפ ושיעניק ליווי שוטף משלב הקמת החברה הכולל ליווי מול רשויות שונות בארץ ובחו”ל, הכרת החוקים השונים העשויים להיות רלוונטים לסטאראפ (מלבד חוקי המס כמובן), הכנת דוחות כספיים, הכרת הביזנז התפעולי של חברת סטאראם כגון תוכנית עסקית, סקרי שוק, תזרים מזומנים תפעולי, תקציבים ועוד.
התנהלות כספית לא נבונה ולא נכונה עלולה להוביל לכישלון המיזם.
עכשיו אנו נסרוק את השלבים השונים שעובר כל יזם בדרך להגשת חלומות והקמת המיזם שלו:
שלב מקדים – שלב גיבוש הרעיון
באופן טבעי, הרעיון מתגבש בראש ובראשונה בראשו של היזם לעיתים אפילו במשך שנים עד שיוצא לאוויר העולם. לרוב, היזם משתף תחילה את האנשים הקרובים אליו ברעיון שלו בטרם הוא מחליט האם לקחת אותו שלב אחד קדימה.
מכיוון שבתחום הסטארטאפים היזם הוא הכוח המניע הבלעדי של המיזם. מערכת השיקולים שלו צריכה להיות כזאת שלוקחת בחשבון את כל ההקרבה שהוא יצטרך לעשות במידה ויחליט להוציא את הרעיון שלו לפועל. שיקולים אלה כוללים בין היתר: התפטרות מהעבודה והתמקדות במיזם, ויתור על זמן חופשי, עבודה לזמן מה ללא הכנסה, חיפוש אחר משקיעים וכו'.
בשלב הזה מומלץ מאוד להתייעץ עם רואה חשבון לסטארט-אפ, שיכול לעזור בתכנון פיננסי נכון ובהבנת המשמעויות הכלכליות של הצעדים הראשונים.
הצלחת מיזם תלויה הרבה יותר ביזם וביכולת שלו לדחוף את המיזם קדימה בצורה נחושה מאשר ברעיון עצמו. כמובן שחשוב שהרעיון יהיה טוב, זה יעזור ליזם לדחוף אותו בצורה יותר מהירה, אך האופי של היזם משמעותי הרבה יותר בהיבט הזה.
שלב ראשון בפתיחת חברת סטארטאפ – חקר הרעיון
אז לאחר שהתקבלה ההחלטה להתחיל לרוץ עם הרעיון, היזם מתחיל במסע שלו לעבר הקמת המיזם. רואה חשבון לסטארט-אפ יוכל ללוות אתכם כבר בשלב הזה, בבניית התוכנית העסקית והפיננסית, ולהבטיח שתצאו לדרך עם תשתית כלכלית נכונה ומבוססת.
בשלב הראשון היזם צריך לקחת את הרעיון הבסיסי שנרקם במוחו ולהתחיל לחדד ולהבין את הצורך או את הבעיה שהרעיון שלו פותר ולהבין איך ניתן ליישם את הפתרון הזה על ידי הרעיון שלו בצורה המיטבית. כמו כן אם מדובר במיזם טכנולוגי יש להבין את ההיתכנות של הטכנולוגיה והאם יישומה תהיה כלכלית. וגם האם יש חוקים מסוימים שעשויים להיטיב ולהקל על הסטארטאפ בהמשך דרכו. יש דברים שניתן ונכון לתכנן כבר בשלבים המוקדמים – ופה בדיוק נכנס לתמונה רואה חשבון לסטארט-אפ, שמסייע לחדד את השאלות הכלכליות והמשפטיות עוד לפני קבלת ההחלטות הגורליות.
כבר בשלב הראשון יש לייצר תוכנית עסקית שתהווה מעין "מצפן" למיזם: התוכנית העסקית צריכה להיות הן במלל והן במספרים. חשוב מאוד לפרט ככל שניתן את היעדים שרוצים להשיג ואת הדרכים להשגתם כמו למשל: לקבוע על ציר זמן את הדד ליין לפיתוח הבסיסי של הרעיון, באיזה שלב המיזם יצטרך כבר לגייס הון ומה הצפי להכנסת השקל הראשון מהמיזם. כמובן שהתוכנית הזאת צריכה להתכתב עם תוכנית פיננסית סדורה וברורה המגובה במספרים.
שלב שני – סקר השוק
לאחר גיבוש הרעיון ויצרת אבני הדרך במיזם יש לבצע סקר שוק מקיף ומדוקדק. זהו שלב מאוד חשוב מכיוון שעל ידו ניתן להבין בצורה הכי טובה את הסביבה העסקית שבו הולך לפעול המיזם.
כחלק מסקר השוק בודקים האם קיימים מתחרים למיזם? אם כן, מי הם? כמה נתח מהשוק הם תופסים? האם ניתן להתחרות מולם? האם קיימים חסמי כניסה לשוק? במידה וכן – איך ניתן לעקוף אותם? וכך הלאה.
כמו כן, יש לבדוק ולחקור מי הוא קהל היעד של המיזם, לאיזה לקוחות מכוונים?
מי הוא לקוח הקצה? החלק הזה של ההבנה מי הוא הלקוח הפוטנציאלי של הסטארטאפ הוא קריטי ובלעדיו לא ניתן יהיה להמשיך לשלב הבא.
ליווי של רואה חשבון לסטארט-אפ בשלב סקר השוק מאפשר גם להבין את הדרישות הפיננסיות של השוק ולבנות תמחור נכון ומודל כלכלי שיש לו היתכנות.
מעבר לכך, רואה חשבון לסטארט-אפ יכול לעזור בניתוח נתוני השוק בצורה כמותית – לתרגם את המידע למספרים, ולבנות תחזיות שיסייעו בגיבוש תוכנית פיננסית מציאותית וממוקדת.
שלב שלישי – קביעת המודל העסקי
המודל העסקי הוא האופן שבו הסטארטאפ הולך לייצר את ההכנסות שלו. יש מגוון סוגים של מודלים עסקיים.
מספר דוגמאות:
- פרסום – יצירת הכנסה על ידי השכרת שטחי פרסום באפליקציה או באתר. ככל שיהיו יותר כניסות או משתמשים לאפליקציה כך הערך של שטחי הפרסום יגדל ואיתו גם ההכנסה.
- מנויים – שימוש באפליקציה או במוצר על ידי רכישת מנוי.
- רכישות מתוך האפליקציה – השימוש במוצר הוא חינמי אך כדי לשדרג צריך לבצע רכישות מתוך האפליקציה.
- Freemium – שילוב של Free (חינם) עם Premium (ערך מוסף או שירות בתשלום), זהו בעצם מודל שהשימוש במוצר הבסיסי הוא בחינם אך כדי לקבל שימוש נרחב יותר יש לשלם (כמו ספוטיפיי למשל).
על מנת לקבוע את המודל העסקי הנכון ביותר לסטארט-אפ, יש להגדיר בצורה מאוד מדויקת מי הוא לקוח הקצה של הסטארט-אפ (הוגדר בשלב הקודם) והבנה עמוקה את הסביבה העסקית שבו הסטארט-אפ פועל – השילוב של שני הכלים האלו יעזור מאוד בבחירת המודל העסקי האולטימטיבי לסטארט-אפ שלכם.
שלב רביעי – למידה, והסקת מסקנות בעזרת רואה חשבון לסטארט-אפ
לאחר שעברנו את כל השלבים יש לחזור בחזרה לתוכנית העסקית שבנינו בשלב הראשון ונעדכן אותה בהתאם למסקנות שהסקנו בתהליך.
חלק מהעניין של הקמת הסטארטאפ הוא תהליך לימוד עמוק. על מנת שסטארטאפ יצליח על היזם להיות בעל חשיבה דינמית ומתפתחת ובעל יכולת ללמוד ולשפר תוך כדי תנועה.
אחד הדברים שלומדים מהר מאוד זה שאסור להתאהב בתוכנית הראשונה.
התוכנית העסקית שהוכנה בתחילת התהליך התבססה מאוד על אומדנים בהתאם להנחות עבודה ראשוניות. במשך תהליך הבניה היזם עשוי להסיק מסקנות שונות ועליו לדעת לחזור אחורה ולשנות את האומדנים וההנחות שהניח בתחילת הדרך.
כאן חשוב שילווה את התהליך רואה חשבון לסטארט-אפ, שיבחן את הנתונים הכלכליים לאור ההתפתחויות, יעזור להתאים את התחזיות למציאות, ויסייע לדייק את האסטרטגיה הפיננסית להמשך הדרך.
רואה חשבון לסטארט-אפ יוכל לסייע בעדכון התחזיות הפיננסיות וההתאמות הנדרשות תוך כדי תנועה, ולוודא שהתוכנית הכלכלית נשארת רלוונטית ויעילה.
לסיכום
הדרך להקמת סטארט-אפ מצליח מתחילה עוד הרבה לפני גיוס ההשקעה הראשונה – היא מתחילה בתכנון נכון, בליווי מקצועי, ובקבלת החלטות מושכלות כבר מהרגע בו ניצת הרעיון. רואה חשבון לסטארט-אפ שמתמחה בליווי יזמים הוא שותף אסטרטגי, ולא רק טכני, בתהליך: הוא תומך בבניית התוכנית הפיננסית, מסייע בקבלת החלטות עסקיות, ומלווה את היזם מול רשויות המס, משקיעים וגורמים משפטיים.
אם אתם עומדים בתחילתה של הדרך – זה בדיוק הזמן לבחור שותף מקצועי שיבנה איתכם תשתית פיננסית יציבה למיזם. אנחנו במשרד רואי חשבון שמואלוב אהרונוב גנור נשמח לעמוד לצידכם עם ליווי אישי, מקצועי ומנוסה, ולהיות חלק מהצמיחה שלכם – מהרעיון ועד לאקזיט.