רואה חשבון לסטארט-אפ

רואה חשבון לסטארט-אפ הינו אחד הדברים הראשונים שעל יזם שחולם על הקמת סטארטאפ לחפש

הקמת חברת סטארטאפ הפך לחלומם של אנשים רבים, האפשרות לקבל הרבה מאוד כסף עבור פיתוח רעיון מוצלח, מפתה אנשים רבים להקים חברות סטארטאפ.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שמתוך חברות רבות שקמות, מעטות מצליחות לעשות אקזיט ולהתמסד.

חשוב לפעול באופן נכון כאשר להתנהלות הפיננסית יש חשיבות רבה הכולל בין היתר בחירת יועצים לליווי הסטארטאפ בעתם מהרגע הראשון שלו. יועצים בדמות רואה חשבון  לסטארט-אפ ועורך דין בשילוב עם חברה יועצת המומחית בליווי ועזרה לסטראטאפים מתחילים.

רואה חשבון לסטארט אפ
רואה חשבון לסטארט אפ

חשוב לבחור משרד רואי חשבון שמעניק שירותים מקצועיים לחברות סטארטאפ ושיעניק ליווי שוטף משלב הקמת החברה הכולל ליווי מול רשויות שונות בארץ ובחו”ל, הכרת חוקים, הכנת דוחות כספיים, תזרים מזומנים תפעולי, תקציבים ועוד.

התנהלות כספית לא נבונה ולא נכונה עלולה להוביל לכישלון המיזם.

שלב מקדים – שלב גיבוש הרעיון

באופן טבעי, הרעיון מתגבש בראש ובראשונה בראשו של היזם לעיתים אפילו במשך שנים עד שיוצא לאוויר העולם. לרוב, היזם משתף תחילה את האנשים הקרובים אליו ברעיון שלו בטרם הוא מחליט האם לקחת אותו שלב אחד קדימה.

מכיוון שבתחום הסטארטאפים היזם הוא הכוח המניע הבלעדי של המיזם. מערכת השיקולים שלו צריכה להיות כזאת שלוקחת בחשבון את כל ההקרבה שהוא יצטרך לעשות במידה ויחליט להוציא את הרעיון שלו לפועל. שיקולים אלה כוללים בין היתר: התפטרות מהעבודה והתמקדות במיזם, ויתור על זמן חופשי, עבודה לזמן מה ללא הכנסה, חיפוש אחר משקיעים וכו'.

הצלחת מיזם תלויה הרבה יותר ביזם וביכולת שלו לדחוף את המיזם קדימה בצורה נחושה מאשר ברעיון עצמו. כמובן שחשוב שהרעיון יהיה טוב, זה יעזור ליזם לדחוף אותו בצורה יותר מהירה, אך האופי של היזם משמעותי הרבה יותר בהיבט הזה.

שלב ראשון בפתיחת חברת סטארטאפ – חקר הרעיון

אז לאחר שהתקבלה ההחלטה להתחיל לרוץ עם הרעיון, היזם מתחיל במסע שלו לעבר הקמת המיזם ובשלב הראשון הוא צריך לקחת את הרעיון הבסיסי שנרקם במוחו ולהתחיל לחדד ולהבין את הצורך או את הבעיה שהרעיון שלו פותר ולהבין איך ניתן ליישם את הפתרון הזה על ידי הרעיון שלו בצורה המיטבית. כמו כן אם מדובר במיזם טכנולוגי יש להבין את ההיתכנות של הטכנולוגיה והאם יישומה תהיה כלכלית.

כבר בשלב הראשון יש לייצר תוכנית עסקית שתהווה מעין "מצפן" למיזם: התוכנית העסקית צריכה להיות הן במלל והן במספרים. חשוב מאוד לפרט ככל שניתן את היעדים שרוצים להשיג ואת הדרכים להשגתם, למשל: לקבוע על ציר זמן את הדד ליין לפיתוח הבסיסי של הרעיון, באיזה שלב המיזם יצטרך כבר לגייס הון ומה הצפי להכנסת השקל הראשון מהמיזם. כמובן שהתוכנית הזאת צריכה להתכתב עם תוכנית פיננסית סדורה וברורה המגובה במספרים.

שלב שני – סקר השוק

לאחר גיבוש הרעיון ויצרת אבני הדרך במיזם יש לבצע סקר שוק מקיף ומדוקדק. זהו שלב מאוד חשוב מכיוון שעל ידו ניתן להבין בצורה הכי טובה את הסביבה העסקית שבו הולך לפעול המיזם.

כחלק מסקר השוק בודקים האם קיימים מתחרים למיזם? אם כן, מי הם? כמה נתח מהשוק הם תופסים? האם ניתן להתחרות מולם? האם קיימים חסמי כניסה לשוק? במידה וכן – איך ניתן לעקוף אותם? וכך הלאה.

כמו כן, יש לבדוק ולחקור מי הוא קהל היעד של המיזם, לאיזה לקוחות מכוונים? מי הוא לקוח הקצה? החלק של הבנת מי הוא הלקוח הפונציאלי של הסטארטאפ הוא קריטי ובלעדיו לא ניתן יהיה להמשיך לשלב הבא.

שלב שלישי – קביעת המודל העסקי

המודל העסקי הוא האופן שבו הסטארטאפ הולך לייצר את ההכנסות שלו. יש מגוון סוגים של מודלים עסקיים.

מספר דוגמאות:

  1. פרסום – יצירת הכנסה על ידי השכרת שטחי פרסום באפליקציה או באתר. ככל שיהיו יותר כניסות או משתמשים לאפליקציה כך הערך של שטחי הפרסום יגדל ואיתו גם ההכנסה
  2. מנויים – שימוש באפליקציה או במוצר על ידי רכישת מנוי
  3. רכישות מתוך האפליקציה – השימוש במוצר הוא חינמי אך כדי לשדרג צריך לבצע רכישות מתוך האפליקציה
  4. Freemium – שילוב של Free עם פרימיום, זהו בעצם מודל שהשימוש במוצר הבסיסי הוא בחינם אך כדי לקבל שימוש נרחב יותר יש לשלם (כמו ספוטיפיי למשל)

על מנת לקבוע את המודל העסקי הנכון ביותר לסטארטאפ יש להגדיר בצורה מאוד מדויקת מי הוא לקוח הקצה של הסטארטאפ (הוגדר בשלב הקודם) והבנה עמוקה את הסביבה העסקית שבו הסטארטאפ פועל – השילוב של שני הכלים האלו יעזור מאוד בבחירת המודל העסקי האולטימטיבי לסטארטאפ שלכם.

שאלות ותשובות בנושאי ראיית חשבון לסטארט-אפ

זוהי שאלה שעשויה להשתנות ממיזם למיזם, התשובה הכללית היא שחלה החובה לפתוח עסק ברשויות רק כאשר מתחילים להניב הכנסות. אך עם זאת, האופי המיוחד של סטארטאפים הוא שהעסק נפתח, בעיקר כחברות בע"מ (משלל סיבות), כאשר יש צפי להשקעה חיצונית במיזם.

אפשר לפתוח עוסק עצמאי, זו לא טעות. אך השיקולים של יזמי סטארטאפים דוחפים אותם לפתוח דווקא חברה בע"מ, למרות שעל פניו, העלויות של חברה הם יחסית גבוהות לעומת עוסק עצמאי.

הסיבות הינן:

  • הפרדה משפטית שמעניקה חברה בע"מ מבעלי מניותיה.
  • לחברה בע"מ יש תדמית יותר רצינית מאשר לעסק עצמאי – זה חשוב מכיוון שהיזם מחפש בהתחלה משקיעים שיעזרו לו לפתח את הרעיון שלו.
  • מלבד התדמית, יותר קל פרקטית להיכנס להשקעה כאשר רוכשים מניות בחברה.
  • ניתן לגייס עובדים ולשלם להם בהתחלה גם על ידי הענקת אופציות על רכישת מניות החברה.
  • ניתן למכור חלקים מהחברה יותר בקלות (על ידי מכירת מניות).
  • יתרון מיסויי – שיעורי המס של חברות לרוב נמוך מאשר אנשים פרטיים.

התשובה היא לא. הכסף הזה נחשב כהון בעלים וירשם בחברה במסגרת ההון העצמי שלה כנגד הנפקת מניות למשקיעים.

קודם כל יש להתייעץ עם רואה חשבון על מנת שידריך אתכם ושיסביר לכם מתי באמת כדאי לפתוח את החברה, ישנם המון מקרים שמשתלם ליזם לחכות מעט עם פתיחת החברה מכיוון שזה עשוי לחסוך לו המון עלויות וכאבי ראש עתידיים. לאחר ההתייעצות עם רואה החשבון יש לגשת לעורך דין על מנת לפתוח את החברה ברשם החברות, יש להקפיד לנסח היטב את תקנון החברה. לאחר פתיחת החברה ברשם החברות וקבלת מספר חברה (ח.פ) יש לחזור לרואה החשבון להמשך תהליך פתיחת תיקים ברשויות המס.

אכן כך רוב היזמים עושים. זוהי טעות נפוצה. עורך דין הוא מאוד חשוב לתהליך אך כמו שציינו בשאלה הקודמת, רואה החשבון יכול לתת המון עצות טובות ומועילות לפני שניגשים בחיפזון לפתוח את החברה.

יוצאים לדרך. יש לנהל עבור החברה הנהלת חשבונות דו צידית באופן שוטף, לבצע דיווחים לרשויות השונות ולהגיש עבור החברה דוחות כספיים ודוחות מס בסוף השנה.

שלב רביעי – למידה, הסקת מסקנות וראיה לעתיד

לאחר שעברנו את כל השלבים יש לחזור בחזרה לתוכנית העסקית שבנינו בשלב הראשון ונעדכן אותה בהתאם למסקנות שהסקנו בתהליך.

חלק מהעניין של הקמת הסטארטאפ הוא תהליך לימוד עמוק. על מנת שסטארטאפ יצליח על היזם להיות בעל חשיבה דינמית ומתפתחת ובעל יכולת ללמוד ולשפר תוך כדי תנועה.

אחד הדברים שלומדים מהר מאוד זה שאסור להתאהב בתוכנית הראשונה.

התוכנית העסקית שהוכנה בתחילת התהליך התבססה מאוד על אומדנים בהתאם להנחות עבודה ראשוניות. במשך תהליך הבניה היזם עשוי להסיק מסקנות שונות ועליו לדעת לחזור אחורה ולשנות את האומדנים וההנחות שהניח בתחילת הדרך.

שיהיה בהצלחה!

 

השלמות קריאה מומלצות לתוכן זה >> רואה חשבון מסחר אלקטרוני | ייעוץ מס מסחר אלקטרוני | מיסוי הכנסות מנכסים דיגיטליים 

 

מחפש רואה חשבון לסטארטאפ / חברת הזנק?

כרואי חשבון דיגיטליים איננו דורשים מכם להגיע אלינו פיזית (למרות שאתם יותר ממוזמנים), אפשר באמצעות שיחת טלפון לבצע היכרות ולהבין את כל הצרכים שלכם כעסק.

דילוג לתוכן