פתיחת עוסק מורשה או עוסק פטור זוהי הפעולה הראשונה שיזם עושה בדרך להקמת העסק שלו. לפני ההחלטה על הקמת העסק יש לבצע בחינה מקדימה האם לפתוח עוסק מורשה או עוסק פטור (את היתרונות והחסרונות העיקריים לכל אחד מהם נפרט בהמשך המאמר). נציין שההבדלים בין עוסק מורשה לבין עוסק פטור באים לידי ביטוי רק ברשויות מס ערך מוסף (מע"מ), ההתנהלות של העוסק הפטור כלפי רשויות המס האחרות אינן שונות מכל פעילות אחרת ולכן הביטוי "עוסק" רלוונטי למע"מ בלבד.
אז כמו שציינו לעיל, התחנה הראשונה בדרך לפתיחת עסק, היא משרדי מע"מ בו נפתח את תיק העוסק המורשה שלנו, לאחר פתיחת תיק העוסק המורשה במע"מ (נקרא כאמור "עוסק") יש להמשיך לתחנה הבאה כדי לפתוח תיק עצמאי במס הכנסה ("נישום") ולאחר מכן גם תיק מבוטח בביטוח לאומי ("מבוטח").
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=rm7n_EGmZq0
אולי יעניין אותך גם >>> פתיחת חברה בע"מ | פתיחת חברה בארצות הברית | פתיחת חברה חדשה | פתיחת עוסק פטור | פתיחת עוסק מורשה | פתיחת חברה אונליין | פתיחת חברה למסחר אלקטרוני | פתיחת עסק באינטרנט
אז לאחר שהבנו מה זה בכלל עוסק מורשה, הגיע הזמן לפתוח אותו באופן רשמי ברשויות. את טופס הבקשה לפתיחת תיק במע"מ ניתן להגיש לבד על ידי הגעה למשרדי מע"מ האזוריים (עוסק פטור ניתן היום לפתוח באופן מקוון), אך כמובן שמומלץ לקבל עזרה מקצועית מרואה חשבון מוסמך ומייצג. שימו לב, על מנת לפתוח עוסק מורשה חשוב לצרף לטופס הבקשה את המסמכים הבאים:
כפי שהבטחנו, עתה נציג לכם את ההבדלים העיקריים בין פתיחת עוסק מורשה לבין פתיחת עוסק פטור. הבדלים אלו יעזרו לחדד לכם את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם ויעזרו לכם להגיע למסקנה לגבי כדאיות של פתיחת עוסק מורשה או עוסק פטור.
מנגד, פתיחת עוסק פטור פוטרת את העצמאי מהצורך בגביית מס ערך מוסף עבור השירותים שהוא מספק ללקוחותיו ומהגשת דוחות למע"מ, למעט דוח שנתי אחת לשנה בו הוא מצהיר על סך הכנסותיו לשנה הרלוונטית. מאחר ועוסק פטור אינו גובה מע"מ מלקוחותיו, הוא אינו רשאי להוציא חשבוניות עבור העסקאות שהוא ביצע, אלא קבלות. ולאור זאת, למרות שהוא משלם מע"מ תשומות הוא אינו רשאי לקזז אותם כנגד מע"מ העסקאות (יש מושג במס שנקרא "הקבלה" והיות ואין הכנסה לצורך מע"מ גם ההוצאה לא תותר בקיזוז).
הבדל זה יכול להיות גם יתרון וגם חיסרון לעוסק מורשה. לדוגמא: ככל שהעסק עובד עם עסקים אחרים ולא עם אנשים פרטיים כך יהיה יותר כדאי להיות עוסק מורשה מכיוון שבעלי עסקים לרוב יכולים לקזז מע"מ תשומות ולכן אין משמעות בעיניהם לתוספת המע"מ במחיר שהם מקבלים. אך ככל שהעסק עובד עם אנשים פרטיים יש יתרון דווקא להיות עוסק פטור מכיוון שהמחיר שבעל העסק יכול להציע ללקוחותיו יהיה נמוך משמעותי מעוסק מורשה (פחות או יותר גובה המע"מ). דוגמא נוספת: ככל שיש לבעל העסק המון רכישות של ציוד כך יהיה עדיף לו להיות עוסק מורשה כיוון שקיזוז המע"מ בגין הסחורה עשוי להיות מאוד משמעותי.
לעומת העוסק הפטור, שכפי שציינו לעיל הדיווחים שלו לצורכי מע"מ יסתכמו בהצהרה שנתית וזהו.
זה המקום שוב לציין כי הדיון מדבר רק על עוסק מורשה או פטור וזה לצרכי מע"מ בלבד, לצרוך מס הכנסה וביטוח לאומי יש לערוך דיון אחר והתדירות של הדיווחים של עוסק מורשה ברשויות האלו עשויים להיות יותר תקופים.
החל מהשקל הראשון שנכנס לכם לעסק – עליכם להקימו ברשויות המס. בין אם בחרתם להתאגד בתור חברה או בין אם בחרתם להקים אותו כעצמאיים או עם שותף.
התשובה הקצרה היא שבהחלט ניתן, הארוכה היא שצריך רק לוודא משפטית שמול המעסיק שלכם אינכם חתומים על הסכם עבודה שמגביל אתכם בעניין.
אם בחרתם להקים עסק במסגרת של עוסק עצמאי, התשובה היא כן, אין מחויבות על פי חוק להשתמש בשירותיו של רואה חשבון הן להנהלת החשבונות, הן לדיווחים השוטפים לרשויות והן להגשת דוח המס בסוף השנה. אך עם זאת נציין שההמלצה היא כמובן כן להיעזר ברואה חשבון לצורך כך זאת על מנת להימנע מטעויות בדיווחים שעלולות אחר כך לעלות ביוקר וגם משום שרואה חשבון שמלווה את העסק שלך הוא הרבה מעבר לדיווחים והנהלת חשבונות, יש סוגיות של מס שחשוב להכיר, יש ידע מקצועי נרחב אודות סוגי עסקים כמו שלכם, רואה חשבון מלווה הרבה עסקים ורואה הרבה מקרים ולכן יכול לתרום לכם מניסיונו הרב, כמו כן רואה חשבון שמלווה את העסק שלכם יעזור לכם למצות עד תום את ההטבות שמגיעות לכם על פי החוק כמו למשל נקודות זיכוי והוצאות מוכרות, וכמובן שרואה חשבון יעזור לכם להימנע מטעויות שעלולות לעלות ביוקר.
לגבי ליווי העסק בשוטף (הנהלת חשבונות ודיווחים שוטפים) התשובה היא זהה, למעט העניין שהנהלת חשבונות בחברה היא הרבה יותר מורכבת מעסק עצמאי ולכן מצריך ליווי של מנהל/ת חשבונות מוסמכת ומקצועי/ת.
לגבי דוחות של סוף שנה – חלה חובה על פי חוק למנות רואה חשבון לחברה שיערוך לה ביקורת דוחות כספיים ויתן לה חוות דעת חתומה בסוף השנה, גם על הדוחות הכספיים וגם על דוחות המס. זאת להבדיל מעוסק עצמאי, מכיוון שבחברה הדוחות שמוגשים בסוף שנה כוללים דוחות שלא קיימים בעוסק עצמאי.
כפי שאמרנו בשאלה למעלה, אין כל הבדל מבחינת מס הכנסה (וביטוח לאומי) בין עוסק מורשה לעוסק פטור. נוסיף ונאמר שלא רק שמותר לדרוש הוצאות אלא חובה שבעל העסק ידרוש את כל ההוצאות המוכרות שמגיעות לו. שימו לב! כשאומרים "הוצאות מוכרות" הכוונה היא כמובן להוצאות עסקיות. הוצאות עסקיות הן כל ההוצאות שעוזרות לבעל העסק לייצר את ההכנסה שלו, בשפה המקצועית זה נקרא "הוצאה בייצור הכנסה". זאת כמובן בכפוף למגבלות החוק וההוראות השונות עבור הוצאות מסוימות כגון הוצאות מעורבות שאלו הוצאות שיכולות לשמש גם בפן העסקי וגם בפן הפרטי, חשוב מאוד שבעל העסק יהיה מודע לכל ההוצאות האלו. הקפידו לקבל הדרכה בעניין מרואה החשבון שלכם.
את מס ההכנסה ודמי הביטוח הלאומי משלמים על הרווח שלכם שהוא בעצם כל הכנסות שלכם פחות ההוצאות המוכרות ולכן כל כך חשוב לדעת לדרוש הוצאות בצורה נכונה, מכיוון שאם לא תדרשו אותם, או לא תדרשו את כולן כפי שמגיע לכם על פי החוק, הרווח שלכם יהיה גבוה יותר ולכן תשלמו יותר מיסים וביטוח לאומי.
תקרת מחזור עוסק פטור בשנת 2022 הינה 102,292 ש"ח, במידה ותעברו במשך השנה את תקרת המחזור של העוסק הפטור, עליכם להודיע זאת במיידית לרואה החשבון שלכם והוא יפנה למע"מ בבקשה לסווג אתכם החל ממועד מעבר התקרה כעוסק מורשה, לאחר מכן תתחילו להפיק חשבוניות מס (עוסק פטור מפיק רק קבלות) וכמו כן תחול עליכם החובה לשלם מע”מ בגין ההכנסה מכאן ואילך. ההמלצה שלנו היא להיערך לכך מראש ולשנות את מעמדכם באופן יזום לפני מעבר התקרה כמובן בהתייעצות עם רואה החשבון שלכם.
לא. ישנן מגבלות. יש רשימה סגורה של בעלי מקצועות שחובה עליהם להתאגד מלכתחילה כעוסק מורשה בלבד:
לאחר פתיחת העוסק המורשה ברשויות המס, יש צעדים נוספים שחשוב לבצע כדי לנהל נכון את העסק ולהזניק אותו קדימה. מומלץ לבחור רואה חשבון כבר בשלב התכנון של העסק ולהיעזר בו כמובן לצורך ייעוץ וקבלת החלטות מקדימות. לאחר הפתיחה יש לבצע שיחה נוספת בה תקבלו מרואה החשבון ייעוץ מקצועי ומידע כיצד להפיק חשבוניות מס וקבלות, אילו דוחות יש להגיש לרשויות המס, מידע על ביטוח פנסיוני לעוסק מורשה, אלו הוצאות מוכרות, מה הוראות ניהול הספרים שעליכם לעמוד בהן בתור בעלי עסק ואיך לתעד את הכל.
כרואי חשבון דיגיטליים איננו דורשים מכם להגיע אלינו פיזית (למרות שאתם יותר ממוזמנים), אפשר באמצעות שיחת טלפון לבצע היכרות ולהבין את כל הצרכים שלכם כעסק.
רו"ח שמואל שמואלוב
050-3412900
רו"ח אריאל אהרונוב
054-7201410
א-ה 9:00-18:00
רחוב העבודה 11, ראש העין.
מייל sa@sa-cpas.co.il
ניווט מהיר
שירותי ראיית חשבון